Gratis bezuinigingstip voor bestuurders

Deze week sprak ik verschillende interimmers. Goede vakmensen, directeuren en IB’ers die bij meerdere interimbureaus staan ingeschreven. Met deze interimmers sprak ik over bureaumarges van interimbureaus, grote bureaus die veel gebeld worden. Zij geven aan dat ze standaard 20, 25 en soms zelfs 30 euro per uur (excl BTW) aan bureaumarge rekenen. Niet ieder bureau doet dat uiteraard, maar een aantal grote bureaus wel. De grap van dit verhaal is dat als een bestuurder een opdracht bij meerdere bureaus uitzet, wij als bureaus grotendeels dezelfde groep interimmers bellen. Het wereldje is heel klein. Regelmatig worden interimmers door verschillende bureaus voor dezelfde opdracht gebeld en ben je als bureau de eerste of te laat. Het verschil is voor de bestuurder uiteindelijk vooral de prijs per uur.

Een rekensommetje

Even een snel rekensommetje: dezelfde interimmer die een half jaar (21 weken) 24 uur per week interimt, kost bij het ene bureau €6098,40,- (inclusief BTW) meer dan bij het andere. Wij vragen maximaal 12,50 bureaumarge. Niet meer, soms zelfs minder. Deze bureaumarge scheelt met het duurste bureau €10.672,20 (inclusief BTW) voor dezelfde interimmer per half jaar. Iedere leerkracht weet wat je met zoveel geld kunt doen in een lokaal.

Is een bureau nodig?

Dat moet je natuurlijk als bestuurder zelf bepalen. Je kunt er uiteraard voor kiezen om rechtstreeks een interimmer in te huren. In onze ogen verklein je het afbreukrisico enorm door met een bureau te werken en wij zien uiteraard wel een meerwaarde. We screenen alle interimmers uitgebreid voor ze bij ons ingeschreven staan en als we dat (nog) niet hebben gedaan, zijn we daar eerlijk over richting de opdrachtgever. Dat screenen verdient ook even wat extra uitleg omdat alle bureaus dit zeggen te doen. Ik bedoel dat we niet alleen een kennismakingsgesprek hebben en wat referenties checken. We nemen bij elke interimmer een ontwikkelassessment af. Hierdoor kunnen we de leiderschapsbehoefte met het het aanbod matchen. We stellen met deze unieke werkwijze alleen interimmers voor die in onze ogen talent hebben op dat vlak waar de behoefte ligt. Wij maken goede opdrachtomschrijvingen, begeleiden op de opdracht, scherpen plannen van aanpak aan en vormen een team met de interimmer. Kleiner kun je het afbreukrisico niet maken.

Niet meer accepteren

Laten we de hoge marges niet meer accepteren. Waarom niet? Omdat het niet hoeft. Onderwijs Interim Desk bestaat bijna 4 jaar en vanaf het begin is ons motto “genoeg is genoeg” geweest. Vanuit deze lage bureaumarge vergaren we inkomen net als iedereen en dekken we alle kosten (inclusief de assessments die we de interimmers gratis aanbieden zonder tegenprestatie). Daarnaast streven we ernaar om 100 kinderen in het straatarme Peru dagelijks te voorzien van een maaltijd. Dat kan. Het kan gewoon. En als blijkt dat het nog goedkoper kan, verlagen we gewoon onze bureaumarge opnieuw omdat we werken met publiek geld dat voor leerlingen en onderwijs is bestemd.

Bestuurders in mijn netwerk: van mij mag je flink bezuinigen op de te hoge bureaumarges, want het kan echt voor heel veel minder!